CosplayNorway

Cosplay til folket!

Debatt: For mange con, for liten tid?

Legg igjen en kommentar

Det dukker opp nye con overalt om dagen, og ingen er mer glad for det enn jeg. Men når de nye connene blir lagt til tilnærmet samme tidsrom som eksisterende con blir jeg bekymret. Det er begrenset hvor stort conpublikummet er – og hvor mye penger de har å bruke på con rundt om.

Selvfølgelig er det bra at det kommer fler con. Jeg synes i alle fall det – jo fler con, jo større rekkevidde, og jo større blir «nerdefamilien» vår. Men når de store er nesten samtidig blir det vanskeligere for folk.

Jeg synes det er underlig at Desucon, som er et såpass erfarent og rutinert opplegg, velger å legge et nytt con så kort tid fra et mindre con, når det er god plass utover våren. Det er ikke i alles beste interesse å ha alt samtidig, spesielt da en stor del av målgruppen er unge og ikke de best bemidlede. De fleste sparer for å få dra på con, og de fleste av den yngre garde må ordne tillatelser etc for å kunne dra. Det er viktig å ta hensyn til dem også.

Det føles ikke bra når man ser at store aktører legger sine arrangement til samme tidsrom som mindre, spesielt fordi man vet at det ofte er sånn at førstegangscongåere velger det mest kjente alternativet. Det kan være fordi det er enklere å få lov, for de yngste. Det føles som om de mindre blir skviset ut. Og om det er tilfelle – så er det forståelig – det er tross alt business. Men det er likevel ikke den beste måten å gjøre det på. Vi er et langstrakt land, med lange vintre. Vi har både tid og plass til flere con fordelt over hele året.

Men – dette er bare min mening. Jeg vil gjerne høre deres. Tar jeg feil, på hvilket punkt? Trenger vi flere con, mindre con? Ut med språket!

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

