CosplayNorway

Cosplay til folket!

Debatt: Hva ligger egentlig i uttrykket cosplay?

12 kommentarer

I forrige ukes debatt og etterpå kom det opp flere som mener at uttrykket cosplay er litt problematisk her til lands. Sitat fra Aslak Sødal følger;

Sidenote: Norge har et problem med at cosplay aldri egentlig er blitt skikkelig definert, slik at cosplay nå er et altoppslukende ord for alt som har med kostymer å gjøre, enten det være Star Wars, Anime, eller spillrelatert (men tydeligvis ikke Halloweenkostymer?)

Sitat slutt.

Hva synes du ordet cosplay bør favne? Er cosplay utelukkende de som også lever seg inn i rollen, er det kun de som har kostymer fra anime-figurer .. eller hva skal egentlig ordet cosplay romme?

Min mening er at cosplay kan brukes som det det gjør nå. Kostymer og lek og tøys i nerdete settinger, for å si det sånn – det er en helt grei samlebetegnelse, for min del. Jeg vet det er en del som er uenige, men hvis man skal klassifisere alt hver for seg, blir det veldig tungtvint å forklare. Det er nå min mening, hva er din?

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

12 thoughts on “Debatt: Hva ligger egentlig i uttrykket cosplay?

  1. Personlig mener jeg cosplay som består Costume Play burde innebære begge ordene. Man MÅ selfølgelig ikke spille karakteren sin hele tiden eller til punkt og prikke og det finns ganger der karakterenes oppførsel burde revurderes i forhold til virkeligheten man er i.
    Mener bestemt at play del kanskje går litt i glemmeboka, da folk som regel bare slenger på seg ett kostyme uten å engang vurdere å være in-character =o
    Fordømmer selfølgelig ikke de som ikke ønsker å være i karakter men det kan jo være en tanke å vurdere det hvertfall =3

    Lik

  2. Jeg syns også det er viktig å få med seg at cosplay består av både en kostymedel og spill. Men det er jo selvsagt noen som ikke klarer å oppfylle begge «kravene» for cosplay. Noen legger mer vekt på enten det ene, eller det andre.

    Jeg syns også at mange glemmer «play» delen, og som cosPLAYER burde man sette fokus på begge deler. Det hjelper faktisk ikke å bare se ut som karakteren og ikke ha noe som helst relasjon til karakteren du skal være. Da ville jeg egentlig ikke kalt det for cosplay.

    Men igjen, hva skal man da kalle de som fokuserer på enten kostyme eller å være karakteren? Skal det være et mål at alle som driver med kostymer skal være «in character»?

    Jeg syns ikke det, og jeg er ikke en cosplayer selv heller per definisjon. Jeg begynte å kalle meg cosplayer, men etterhvert som jeg har fått kommet mer inn i miljøet og skjønt hva ting egentlig går i, har jeg selv valgt å trekke meg bort fra å se på meg selv som cosplayer.

    Jeg personlig fokuserer mest på kostymer og utseende. Kall meg gjerne overfladisk, men jeg klarer ikke å relatere til karakterer. Jeg kan for all del gjøre litt arbeid, slik at jeg kan posere når noen ber om det, men jeg er ikke in charater noe særlig lenge. Jeg velger ofte karakterer ut fra hva som kan passe meg, personlighetsmessig (så slipper jeg å arbeide så mye med å være in character) eller utseende messig.

    Og så igjen til det store spørsmålet, hva kaller man slike som meg? Jeg aner ikke. De som lager kostymer kan jo kalle seg kostymemakere.

    Lik

  3. Enig med Eirik.
    Synes det skal være et kostyme av en slags karakter med en personlighet.
    F.eks. Halloweenkostymer: heks er ikke et cosplay, men et kostyme, fordi det er et generelt «begrep», men Freddie Krueger er et cosplay, siden han er en egen karakter med personlighet, navn, kjennetegn osv.
    Syns ikke man nødvendigvis må være in character for å cosplaye, men det er jo mye morsommere og mer spennende for både en selv og de andre. :>

    Lik

    • Det var et veldig godt poeng, begrep vs karakter.
      Jeg synes også at om f.eks bilder skal bli bra, bør man ha litt bakgrunnsinfo om karakteren, slik at man ikke blir helt forskjellig – med mindre det er meningen.

      Lik

  4. COPYPASTA FRA FACEBOOK:

    Jeg kaller meg selv for en «costumer» eller en «prop-maker». Det dekker det jeg selv driver med, men er kanskje ikke dekkende for andre igjen.

    Utrykkene er fra andre miljø en cosplay-miljøet. Som tidligere nevnt (forrige debatt) har man i vesten og hatt lange tradisjoner med å kle seg ut som sine favorittfigurer fra populærkulturen (selv før japanerne «coined» ordet CosPlay. I disse etablerte miljøene har man lenge skilt mellom cosplay og costuming, selv om det samme ikke gjelder andre veien. Det grenser ofte mer opp til film-memorablia, og replicas, en det mye cosplay gjør. Man kan vel kalle det Replica-Costuming.

    Det jeg legger i ordet costuming er rett å slett å finne en karakter, og gjennskape karakteren så godt det går, med alle de aspekter karakteren innebærer. Tenk for eksempel på Star Wars kostymer, og da gjerne spesifikt 501st Legion; Mange av oss som har 501st godkjente kostymer, betegner ikke det å gå i de som cosplay (og mange liker heller ikke å bli kalt cosplayere). Her er det ord som trooping, eller costuming som kommer inn. Mange finner poenget i disse kostymene å gjennskape orginalene. Det innebærer da også at om stormtrooperen din nå hadde en hvit ductape på armen, så har du en hvit ductape på armen. Såklart er dette og med moderasjoner, og mye av det vi gjør i 501st sammenheng, og det man gjør som cosplay er veldig likt, men jeg, personlig betegner det ikke som det samme.

    Språket, på lik linje med alt annet, er jo under konstant utvikling, slik at cosplay har blitt en fellesbetegnelse på alt som har med kostymer å gjøre virker det som (som sagt i orginalsitat). Dette har jo sine gode sider (jeg finner meg selv ofte i å bare si at jeg driver med cosplay, bare slik at folk skal forstå hva det er jeg prater om) og sine baksider (Replicas er ikke det samme som cosplay! 😉 )

    Ang. prop-making eller replicas; Å lage rekvisitter er noe jeg bruker forholdsvis mye tid på. Dette igjen ser jeg på som en HELT annen greie en både cosplay og costuming (dog nærere relatert). Her er ikke poenget nødvedigvis å ha noe jeg skal gå rundt med, men mer noe jeg bare vil ha på veggen, eller i hylla. Her synes jeg det kunst-aspektet spiller inn på en helt annen rolle en om man driver med kostymer.

    Jeg kunne godt tenkt meg å laget kostymer til ANDRE (da mener jeg ikke «ved bestilling», men mer som et moteshow/utstilling). Jeg synes kostymer og prop-making er kunst. Dette er noe jeg til tider savner i cosplay, der fokuset ofte blir rettet mer mot skuespiller-aspektet, og bort ifra det rent estetiske.

    EDIT: Såklart svarte jeg ikke på spørsmålet ditt heller (jeg blir litt opphisset av å tenke på det 😉 ) Jeg har ingen problemer med å være in character, men stort sett ser jeg ikke poenget i det. Jeg kan ikke slenge energikuler ved tankekraft, selv om kraftnivået mitt helt klart er over 9000. Ei heller bor jeg 200m under havets overflate, og er genspleisa så mye at jeg kan skyte lyn ut av hendene.

    Noen ganger er det veldig morsomt å være in character (kommer an på karakteren) , mens andre ganger vil jeg egentlig bare vise frem hva jeg har lagd, og siden jeg lager kostymer og props, er å ha de på seg et nødvendig onde.

    Det er vanskelig å skrive ned tankene sine om det, om enda vanskeligere å skrive det ned slik at folk forstår hva man faktisk mener. Her er det på ingen måte en ting som er bedre en det andre, men bare hvordan man indentifiserer seg.

    Lik

  5. Jeg mener at det er hver sin smak. Det kommer vel an på hva personen vil oppnå med cosplayet sitt. Men som Eirik nevner, så ligger nok «play»-delen i glemmeboka hos svært mange i dagens cosplay-verden, også her til lands. Hovedfokuset for svært mange ligger på «cos»-delen, altså det å ligne på karakteren sin, ta seg best ut med kostymet på bilder/scenen osv. Er dog noen cosplayere som fokuserer på play-delen, men disse har som regel ikke det kostymemessige helt på spot on. Også har vi jo de som legger lik vekt på begge delene, men dette er sjeldent å se, også internasjonalt. Dog det fine med ordet cosplay er jo at en hver cosplayer, uavhengig av karakter, har begge ordene med seg, uansett om man kjører bare kostyme eller det å være karakteren. Har du dog ikke kostyme på deg men er allikevel karakteren, så er du vel bare en player, og det vil man vel helst unngå……..

    Uansett, det er iallefall ingen definitivt svar på dette da det har utviklet seg såppas mye i dagens cosplay-verden at man står fritt å velge hva man vil være og hva man vil fokusere på. Det er fritt valg for en hver, selvfølgelig, noe som jo er noe av det herlige med cosplay. Det finnes x-antall cosplay-former der ute; veldedighets, konkurranse, modell, casual, mainstream, promo, mix-up osv. Det er drøssevis med cosplay-former der ute. Hver av de jeg har nevnt, har fokus på sitt når det kommer til cosplay:
    – F.eks så har vi promo cosplayere som er cosplayere som promoterer/poser for spill/filmer o.l. Slike cosplayere fokuserer for det meste bare på cos-delen av cosplay, da det å ta seg best ut i slike tilfeller er det som faktisk selger mest.
    – Vi har cosplayere som er modeller. Disse gjør sitt for å ta seg best ut foran kamera, selv om de finfint kan være in-character også. Dette er nok også den mest populære formen for cosplay man finner i dag. Itillegg til det å være modell, kle seg ut som den man vil, være karakteren osv., så ligger det potensiale i å leve av det, det er lettere å gjøre seg «synlig» med det, selv om det er svært få som kommer så langt…
    – Vi har cosplayere med fokus på konkurranser. Disse legger vanligvis mest på kostyme-delen for å nå langt, da i de fleste konkurranser så legges det mest vekt på selve cos-delen, noe som i for seg er synd. Gledelig nok, så dukker det opp stadig flere konkurranser hvor cos og play blir vurdert 50/50, noe som gjør at man får vist det fulle verdiet med «cosplay», syns jeg.
    – Vi har også casual cosplayere. Disse er som regel ganske så «careface» når det kommer til det å cosplaye. De legger ikke særlig vekt på hverken cos eller play-delen. Så lenge de kler seg ut og er en del av samfunnet er det som teller for de. Noen casuals cosplayer av ulike grunner, selvfølgelig; ta del i samfunnet, være sosial, være en del av gjengen osv.

    Det finnes altså x-antall med cosplayere der ute, og det vokser for hvert år. Sier ikke at de ulike formene/typer av cosplayere er slik jeg har beskrevet, da kombinasjonene er uendelige, egentlig. Ville bare opplyse om at man har ikke «bare» de som foksuerer på cos og play for moroskyld. Det finnes de som tar cosplay et par hakk lengre.

    Uansett, min personlige mening er at man helst skulle sett flere som likestiller cos og play. Ikke bare ta seg best ut som karakteren eller være karakteren uten å bry seg særlig mye om kostymet, men rett og slett likestille ordene. En fin miks av cos og play, rett og slett. Det gjør at det hele blir mer gøy, spektakulært, awesome, spennende, random og interessant. Og det kommer fra en som primært fokuserer på å leve seg inn i karakteren selv om man ikke er helt 100% lik karakteren, men som man nå har innsett at man vil prøve å gjøre sitt for å ligne karakteren itillegg til å være karakteren!

    Allikevel; det viktigste med cosplay er at man finner sitt poeng/fokus med cosplayet, hva enn det måtte være. Om man så fokuserer på cos- og/eller play-delen, er opp til en hver. Så lenge man er komfortabel med den man cosplayer og/eller så lenge man har et mål med det, så er man vel en fullverdig cosplayer, egentlig.

    Lik

  6. Cosplay er i Norge et veldig vidt begrep, og det synes jeg egentlig er bra. Den dagen vi begynner å utelukk folk som ikke føler seg komfortable med å spille på karakteren sin (eller i et tilsvarende motsatt tilfelle, noen som har et lite gjennomført kostyme men som spiller masse og bra på karakterens personlighet) synes jeg det fort begynner å virke elitistisk og utestengende, og dette har heldigvis sålangt vært ganske fremmede ord i Norges cosplaymiljø. Det er tross alt ikke alle karakterer som har stort av personlighet å spille på (f.eks en del spillkarakterer) mens andre igjen har veldig lite «kostyme» å snakke om (kan ta L fra death note som eksempel).

    Min personlige definisjon av cosplay er at det skal være en faktisk karakter. For meg holder det ikke å putte på et par katteører eller en lolitakjole og kalle det cosplay. For en av de grunnleggende tingene med cosplay er jo inspirasjonen man får fra fiksjon, enten det er anime, filmer, spill, bøker eller hva enn du finner på. Men også her er grensene vage. Hva med for eksempel OC’s? Vil din egne oppfunnede karakter fra Naruto universet kunne kalles cosplay? Og hva med kostymer basert på fanart? Og hva med «alv uten navn fra Ringenes Herre»? Er det cosplay? Personlig setter jeg grenser når jeg selv cosplayer på at det er en etablert fiksjonell karakter, men kostymet kan for min del godt være basert på fanart/en egen tolkning. Mine steampunk og laivkarakterer ser jeg på som kostymer, Ikke cosplay. Grensepunktet for meg går på originale karekterer fra etablerte fiksjonelle universer, I såfall avhenger det vell av menged engasjement som er lagt ned i det. I.e: En karakter fra Naruto du har gjort masse arbeid med personlighet og kostymedesign på ville jeg nok kalle cosplay, mens noen som bare slang på seg et headband og kaller seg en ninja fra Naruto vil jeg kalle et kostyme. Men hvem er jeg til å sette en slik definisjon? Det har verken jeg eller noen andre autoritet til. Så det er vel egentlig opp til hver enkelt hva de vil kalle cosplay, dog jeg tør påstå at begrepet krever i det minste en fastsatt karakter av noe slag, ikke bare en noe uten om det vanlige klesstil.

    Når alt kommer til alt tror jeg det som gjør en cosplayer til en cosplayer er engasjementet. Det som skiller oss fra en innleid modell i et kostyme er gleden vi har ved det og arbeidet vil legger ned i det, enten det er kostyme eller spill.

    Lik

  7. Rollebasert kostymekunst.

    Kan ikke rollen spilles enten ved mimikk eller innlevelse, er det vanskelig å forsvare som Cosplay.

    Lik

  8. Du spør om min mening, så jeg gir deg den uavhengig av hva andre har skrevet før meg:

    Cosplay er når man ikke bare tar på seg antrekket og utseendet til en fantasy figure! De blir en del av deg, de er kanskje det bestandig? Uansett hva du har på deg?

    Den du Cosplayer skal heller ikke være tilfeldig, man har en, som man er «på fast basis», en du vet så og si alt om. Sier ikke at man ikke kan variere hvis man har lyst, men du har jo valgt den du har av en grunn…

    Cosplay er nærere skuespill, enn karneval! Og man blir ikke flau nårman går sånn heller!

    For mange jenter som bruker Cosplay på halloween ol, fordi det er sexy. Og de har vel knapt hørt om Final Fantasy eller Naruto eller hvor deres «Cosplay-offer» for kvelden kommer fra… Det blir for dumt…

    Lik

    • Flott med flere innspill! 🙂

      Lik

    • Sånn for debattens skyld, et par spørsmål:

      Kan man ikke cosplaye en karakter man ikke identifiserer seg med? Mange sier jo at grunnen til at de cosplayer er å kunne være en annen, for en dag, med helt andre trekk en det de har til vanlig. Er ikke dette cosplay? Og hva med cosplaygrupper, hvis du har valgt et cosplay mest fordi vennene dine cosplayer fra samme serie, men du lever deg inn i det og har det morro selv om du ikke har gjort masse research på karakteren utover å ha sett serien?

      For å sette det på spissen, hva med mitt Warrior Echo Tesla cosplay? http://www.facebook.com/photo.php?fbid=271946649574306&set=a.271946626240975.46984.271937822908522&type=3&theater

      Dette er en karakter det finnes meget begrenset med info om, siden hun er en spillkarakter fra et spill uten plot (guitar hero) og dermed stort sett visuelt fokusert. Likevell synes jeg både designet og det lille vi vet om personligheten og historien hennes var såpass kult at jeg ville spille henne (designet hadde så klart også noe å si i valget). Det er absolutt ikke en karakter jeg er på fast basis, ettersom det tok 3 timer å ta på, var veldig vanskelig å gå i pga. begrenset syn og krever en god del vedlikehold etter bruk. Likevell koste jeg meg masse med det og klarte å spille henne bra nok til å vinne tredjeplassen i det årets konkurranse på Desu (på tross av begrenset mobilitet). For å oppsumere er det ikke en karakter jeg identifiserer meg spesielt med eller en jeg er noe særlig ofte. Derimot har jeg lagt ned masse tid, krefter og engasjement i å både lage og spille karakteren. Skal man følge argumentet ditt bokstavelig er ikke dette cosplay. Stemmer dette? (ps. jeg blir verken sint eller fornærmet om du svarer at du ikke synes det er cosplay, det er et oppriktig spørsmål fordi jeg er interesert i å høre hva du mener om disse tilfellene, brukte bare meg selv som eksempel fordi det er det jeg kjenner mest til xp)

      Jeg forstå det du sier om halloweenkostymer, men tror helt ærlig ikke det er så mange som cosplayer uten å ha i det minste en hviss anelse om hvem karakteren er. Det finnes nok av sexy kostymer som ikkeer cosplay å ta på seg, og jeg ser ikke hvordan folk som ikke i det minste har litt interesse for serien/spillet skal plutselig finne på å si «jeg tenker jeg skal værre hun der, selv om jeg ikke vet hvem hun er, hva hun er eller hvor hun kommer fra». then again, kan være det bare er jeg som er heldig og ikke har møtt på noen xp

      Poenget mitt var vell at jeg synes du setter bittelitt høye krav til hvor involvert man er nødt til å være for å kalle det cosplay xp Men igjen, jeg respekterer alles meninger, synes bare det er en spennede ting å snakke om ^^

      Lik

Legg gjerne igjen en kommentar

