CosplayNorway

Cosplay til folket!

Debatt: Eliten vs røkla?

Legg igjen en kommentar

En ting som fikk meg til å starte CosNor var ting som dette. Tumblr og andre sider er fulle av «cosplay-fail».

Det irriterer meg. For det meste går det på overvektige cosplayere, crossplayere, eller folk som cosplayer noen med annen hudfarge enn dem selv. Den elitismen irriterer meg. Ta eksemplene ovenfor. Ingen av de tres kostymer er eksepsjonelt dårlige, når man kun ser på kostymet. Kanskje personene ikke er superlike originalfigurene. Men hvor mye mot, eller selvironi, eller rett og slett, hvor tøff er du ikke når du likevel gjør det? Skal de ikke ha kred for det?

Dere har skjønt hvor jeg står. Men hovedpoenget med cosplay skal vel være å ha det gøy?

Selvfølgelig vil de fleste av oss ha så bra kostymer, hår/sminke og props som vi kan. Men hva slags miljø vil vi ha? Vil vi ha et miljø hvor det er ‘greit’ å gjøre narr av hverandre, hvor kun de flinkeste blir løftet frem, eller vil vi ha et trygt og godt miljø hvor de fleste har det gøy?

Synes dere miljøet her til lands er relativt vennlig, eller er det elitisme her også?

Redigert;

Dette gjelder selvfølgelig ikke i konkurranser, det burde jeg ha understreket. Dårlig formulering fra min side.

Forfatter: Marielle

Mor til to, gift, nerd. Er sørfra, bor nordpå.

Legg gjerne igjen en kommentar

