CosplayNorway

Cosplay til folket!

20 tips til Desucon 2012

Legg igjen en kommentar

Hei alle sammen, Desucon 7 er rett rundt hjørnet og vi vil gjerne dele noen fine tips med dere.

Kanskje det er ditt første convention, eller ditt første cosplay? Eller kanskje du bare trenger litt motivasjon? Sjekk ut tipsene fra våre herlige norske cosplayere:

Om kostymer, fremgangsmåter og parykker

1. Vær motivert, og ikke tro at du ikke kan sy.
Jeg kan ikke sy, men får likevel noe ut av stoff og materiale. Alle kan gjøre det, bare man har motivasjonen på rett sted.
– Grethe B.

2. Spør gjerne om hjelp og tips av andre.
Ta gjerne ikke på deg for store utfordringer med en gang. Ha det gøy og nyt cosplay verden!
– Kim Li.

3.Velg gjerne karakterer og props som ikke krever halve sjelen din i begynnelsen.
Å lage kostymer og props er ikke noe man gjør hver dag, og alt som er nytt kan oppleves som en utfordring. Det må læres gjennom erfaring.
– Wirat / Mogcaiz

4. Start gjerne med noe enkelt.
Kan du ikke sy, spør gjerne en venn eller et familiemedlem om hjelp. Og start gjerne med noe enkelt før man kaster seg over kostymer med mange detaljer.
– Hege / Kitty Petro

5. Tenk over valg av materiale.
Det er veldig nyttig å tenk godt over stoffvalget og fargene for cosplayet man har valgt. Blir man lei får man ta en pause.
Og man er ALDRI FERDIG før man omtrent entrer conventionen. Hehe, tror det er en kronisk cosplay-sykdom å aldri bli ferdig i tide.
– Silje

6.  Gjør en liten studie av figuren du skal være.
Om figuren har props eller lignende, dvs. masker,hjelmer osv. lager jeg ofte disse først. Studerer nøye klær og div. Jeg lager det jeg klarer, er det noe som jeg ikke får til spør jeg som oftest om hjelp fra fagfolk. Noen ganger kjøper jeg deler hvis budsjettet blir for høyt om jeg skal gjøre alt selv eller det skulle skjære seg.
– Kim Li

7. Få en oversikt og sy gjerne prøveplagg.
Først og fremst gjør jeg mye research, og tegner alle plaggene selv for å få en generell oversikt over hvordan jeg vil det skal se ut. Etter det tenker jeg hva slags stoff jeg vil bruke. Etter det farer det av gårde til stoffbutikken. Å finne perfekte stoff er ikke alltid lett, og det hender jeg bestiller fra internett også. Jeg synes det er best å bruke mønster til ting som jakker og vester.. Eventuelt gjøre endringer på de der det trengs. Hender også jeg syr et ’prøveplagg’ for å sjekke passformen etc.

8. Finn en god parykk å starte med før styling.
Først finner jeg en god base-parykk. Fargen er ikke alltid så viktig siden jeg farger over. Joker-parykken min var gul en gang. Deretter er det ganske rett frem. Føner og got2be Glued spray er mine beste venner!
– Silje

Om props og tilbehør

9. Det finnes ingen korrekt måte å lage props på, så velg dine egne materiale og metode.
Tenk på at selv om kostymet ikke blir 100% gjennomført første gang, så reis på conventons og ha det gøy! Etter at du har kommet tilbake vil du nok ha lyst til å cosplaye mer og velge mer utrofrdring til neste cosplay og pros. Da kan du også bruke dine tidligere kunnskaper til å bli bedre.

10. Det går mange runder på hvordan man skal få det til og hva man trenger for å gjennomføre det.
Så kommer den store undersøkelsen der jeg leter i mine lokale butikker om de har de materialene jeg trenger. Når alt er på plass, kjøper jeg inn alt, og setter i gang. Gode verktøy og materiale gir et bedre resultat, og dedikasjon tar det enda lengre. God musikk hjelper på de lange nettene med arbeid.
– Wirat / Mogcaiz

Posering 

11. Tenk på personligheten til karakteren du skal være.
Tilt litt på hodet, smil, og gi søte øyne. I hvertfall for de “søte” cosplayerne. For de mer “sexy” cosplayerne så må man ikke gleme å stikke ut den ene hoften, HOT! Eller bare lat som du ikke ser kameraet så får du en naturlig fin look allikevel.
– Tine Marie

In character og valg av karakter

12. Finn en karakter du liker og ta det derfra.
Hvordan jeg bestemer meg er ganske enkelt – jeg bare finner en karakter jeg liker så ser jeg mulighetene mine derfra. Som Phoenix Wright og Blu spy bruker samme dress så det var ikke noe problem der, ellers bare velger jeg en karakter jeg liker.
– Peter / Mr. Always Wright

13.Ta gjerne en karakter du liker designet på.
Vil det være gøy å lage? Ser det bra ut? Er det gjennomførbart? Etter det er det viktig at det er noen jeg vil finne glede i å cosplaye. Jeg legger alltid mye tid i å sette meg inn i de forskjellige rollene, og jeg prøver alltid å finne noe jeg trives med.

14. Velg en karakter man faktisk kan se ut som.
Når man er inne i den litt mer seriøse siden ved cosplay, synes jeg også man kan ta i betraktning hvorvidt man faktisk kan se ut som karakteren. Jeg har liksom innsett dette at når jeg er 176 cm høy og har ansikt med veldig maskuline trekk, at jeg for eksempel ikke passer godt til søte små jenter, eller har noen stor fremtid som Roxas-cosplayer. Prøver også å finne cosplay fra serier hvor jeg har en generell interesse, eller liker stilen.
– Silje

15. Se på videoer av karakteren og les om karakteren fra dem som har lagd serien.
Deretter stiller jeg foran speilet og improviserer. Trodde ikke det kom til å funke før jeg prøvde det selv. Er jo litt kleint hvis man ikke vet åssen man skal oppføre seg når man skal være en spesiell karakter.
– Tine Marie

Til dem som aldri har cosplayet før

16. Slapp av, cosplaymiljøet i Norge består av en hyggelig gjeng.
– Hege / Kitty Petro

17. Det viktigste er vel kanskje tålmodighet og å våge å utfordre seg selv.
Pågangsmot er viktig å ha, fortsett å stå på selv om det går litt galt her og der.

18. Det handler om å ha det gøy.
Først og fremst i dette miljøet synes jeg at det handler om å ha det gøy, møte mennesker og kose seg! Man må ikke bli alt for konkurranseinnstilt eller glemme moroa i stresset!

19. Ikke glem å spise og drikke.
Det er fort gjort å glemme å spise og drikke mens man er på et convention fordi det er så mye som skjer. Ta deg en liten pause innimellom og husk å drikk nok vann. Da slipper du å ha vondt i hodet og kroppen, og gå glipp av mye fordi du er dårlig.

20. Husk å kle deg etter været.
– Silje

Forfatter: xkake

Photographer, cosplayer and student. Lover of dark chocolate, coffe, books, movies and music. Passion for sweet, cute and shiny objects.

Legg gjerne igjen en kommentar

