CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer – Februar – Tine Marie Riis

Legg igjen en kommentar

Det er en nydelig søt jente som er månedens cosplayer for februar. Hun har vært på diverse conventions, driver siden Sugoi Mew Mew og er i tillegg modell.

TINE MARIE RIIS

Navn: Tine Marie Riis
Alder: 22 år
Bosted: Lommedalen

1. Når og hvordan fikk du interesse for cosplay?
Jeg fikk vel interesse for cosplay når jeg var rundt 14 år gammel. Etter jeg så serien Tokyo Mew Mew, researchet jeg mer om serien så fant jeg til slutt «cosplay» av karakterene. Syntes dette så utrolig morsomt og gøyalt ut. Men turte ikke å cosplaye før jeg var 19-20 år gammel. Den første karakteren jeg cosplayet var Human Chii som fant sted nedi LA, var greit da siden de var «amerikanere». Visste ikke at det var «cons» i Norge før året 2010. Da ble det Desucon på meg for første gang som Lolita og var i blant top 10 i outfit konkurransen.

2. Hvilke karakterer har du gjort og hvilken liker du best?
Har cosplayet Chii fra Chobits, Hatsune Miku Original og Hatune Miku like a Rolling star. Må vel si at jeg elsker å cosplaye Hatsune Miku. Hun har så masse energi og er i tillegg er veldig søt character. Hun kler seg alltid opp i ulike antrekk som jeg faller for med en gang. Programvaren interesserer meg også veldig. Har prøvd det litt men vil ha den orginale programvaren.  Er jo gøy å lage sine egene sanger å være kreativ på sin egen måte.

3. Hva er det som får deg til å velge en karakter?
Er vel åssen personligheten til karakteren er og at personen skal være morsom å cosplaye. Liker de som har unik personlighet.  Liker også  de som har mye sjarm. Chii og Hatsune Miku har MYE av det! Finner stadig vekk nye characters som jeg har lyst til å cosplayet. Holder meg til å cosplaye jenter så langt. Men det snart skal det bli endret! Dere får se med tiden, vil ikke røpe for mye…men det har noe med en viss «tunic» guy å gjøre. Nå kan dere gjette!

4. Hvordan forbereder du deg til å være en karakter?
Ser på en del videoer av karakteren. Leser også mer om karakteren fra de som har lagd serien. Deretter stiller jeg foran speilet og improviserer. Trodde ikke det kom til å funke før jeg prøvde det selv. Er jo litt kleint hvis man ikke vet åssen man skal oppføre seg når man skal være en spesiell karakter.

Skal innrømme at jeg ikke helt er «in character» enda hvis jeg må det. Syntes det er litt småkleint enda. Hatsune Miku har en utrolig lys stemme og jeg har …vel…ikke så lys stemme. Men jeg kan jo øve på det.

5. Du er modell også, kombinerer du noen gang det med cosplay og photoshoots?
Ja, jeg har gjort det rundt 2 ganger nå? Publikumet elsker det! Den ene gangen der jeg tok på meg Miku Hatsune tingene og var på catwalken for B-Young. Skulle sett fjesene på alle som var der!

Chii kjolen har også kommet til godt bruk i «vintage» photoshooter. Serien er jo veldig vintage av seg i mangaen og div art books.  Kommer nok til å skaffe meg flere Chii kjoler med tiden. Må bare finne de som er «minst» brukt. Liker ikke å ha likt som alle andre.

Neste gang kommer jeg nok til å bruke Hatsune Miku like a rolling star cosplayet til en cyberspace shoot. Der kommer det til å være fokus på lys og mørke.


6. Har du noen gode poseringstips til andre cosplayere?
Tilt litt på hodet, smil, og gi søte øyne. I hvertfall for de «søte» cosplayerne. For de mer «sexy» cosplayerne så må man ikke gleme å stikke ut den ene hoften, HOT! Eller bare lat som du ikke ser kameraet så får du en naturlig fin look allikavel. Det har jeg faktisk merket på de randome bildene som har blitt tatt av meg på cons. Enten er de kjempe fine…eller bare helt «derp».

7. Drømme cosplay? Fortell litt om hvem og hvorfor?
Miku Append!  Det er et av de nye antrekkene til Hatsune Miku, eller den nye versjonen av Hatsune Miku. Den er bare utrolig spesiell og unik. Hvis dere søker på bilder så skjønner dere nok hvorfor. Elsker ting som lyser og har litt knall farger.

Må bare finne riktig materialer og ledninger til lysene som er på cosplayet. Er nok mye arbeid siden dette er et veldig gjennomført antrekk. Skal sjekke litt rundt å se om det faktisk er mulig. Håper virkelig på å få det til en dag.

8. Har du noen du ser opp til i cosplaymiljøet?
Tjaaa, lillesøsteren min Sophie Riis er jo veldig flink til å cosplaye «gutter». Noe som kan være veldig skremmende til tider, men hun er bare utrolig dyktig. Hun skal nå begynne å sy sine egene cosplay og er allerede i gang med cosplayene til Banzaicon og Desucon!

Dere har sikkert sett henne på en del cosplay hangouts og cons. Hun var Mukuro fra Hitman Reborn på Desucon i fjord. Plain epic sier nå jeg. Dere kan bare glede dere til hva hun har på lur neste gang.

9. Har du noen gang vært på andre cons i utlandet?
Var nede i Los Angeles i 2009 på Anime Expo. Et av USA’s største anime events. Cosplayet Human Chii når jeg var der nede.  Rundt 50 000 folk var der og må si at det har vært noen av mine største opplevelser! Cosplayene der nede er så gjennomført at jeg har ikke ord. De har forskjellige events på like tider så det var ikke alltid lett å velge hva jeg ville gjøre. Jeg fikk sett Mois dix mois live noe som var heftig!

Gratulerer igjen til Tine! Vi gleder oss til å se nye kostymer fra deg i fremtiden.

Alle premier er gitt av Outland, vår kjære sponsor!

Kjenner du noen som har utmerket seg i det norske cosplaymiljøet, som fortjener litt ekstra oppmerksomhet? Eller kanskje du har noe spennende å dele med oss? Driver du med cosplay, rekvisitta eller syr du egne kostymer? Ikke nøl med å send oss en mail på cosplaynorway@yahoo.com

Forfatter: xkake

Photographer, cosplayer and student. Lover of dark chocolate, coffe, books, movies and music. Passion for sweet, cute and shiny objects.

Legg gjerne igjen en kommentar

