CosplayNorway

Cosplay til folket!

Årets cosplayer 2011

2 kommentarer

Årets cosplayer er kåret. Hun har deltatt på mange norske arrangementer. Hun er kjent for sine fantastiske kostymer og god innlevelse. I oktober i fjor ble hun sendt til London for å representere Norge i en Europeisk cosplaykonkurranse. Vi snakker selvsagt om

SILJE DANIELSEN

Navn: Silje Danielsen  / Silli-zicuni, Demmy
Alder: 20
Boested: Oslo

Når og hvordan ble du interessert i cosplay?
Jeg tror interessen begynte å blomstre i 2007 en gang. Det kom gjennom min voksende interesse for Kingdom Hearts-serien, og gjennom mye titting på youtube, deviantart og lignende. Jeg kom over videoer og bilder av folk som kledde seg ut som figurene og fant på masse moro! Og dette synes jeg virket utrolig spennende. Visste ikke om at det var conventions i Norge på den tiden, da. Noen venner av meg fortalte meg at det skulle være et con på OKS, som da var Desucon 2. Jeg dro dit, og møtte på mange cosplayere, og der dannet en egen Kingdon Hearts cosplaygruppe til Desucon 3. Og sånn startet det hele! Etter det har interessen min bare steget, og jeg finner veldig mye glede i det jeg gjør!

Hvordan velger du karakterer du har lyst å cosplaye?
Først og fremst må jeg like designet på karakterene. Vil det være gøy å lage? Ser det bra ut? Er det gjennomførbart? Etter det er det viktig at det er noen jeg vil finne glede i å cosplaye. Jeg legger alltid mye tid i å sette meg inn i de forskjellige rollene, og jeg prøver alltid å finne noe jeg trives med. Når man er inne i den litt mer seriøse siden ved cosplay, synes jeg også man kan ta i betraktning hvorvidt man faktisk kan se ut som karakteren. Jeg har liksom innsett dette at når jeg er 176 cm høy og har ansikt med veldig maskuline trekk, at jeg for eksempel ikke passer godt til søte små jenter, eller har noen stor fremtid som Roxas-cosplayer. Prøver også å finne cosplay fra serier hvor jeg har en generell interesse, eller liker stilen..

Du er kjent for å ha hjemmelagde kostymer og vi lurer på hvordan du går frem når du lager kostymene?
Først og fremst gjør jeg mye research, og tegner alle plaggene selv for å få en generell oversikt over hvordan jeg vil det skal se ut. Etter det tenker jeg hva slags stoff jeg vil bruke. Etter det farer det av gårde til stoffbutikken. Å finne perfekte stoff er ikke alltid lett, og det hender jeg bestiller fra internett også. Jeg synes det er best å bruke mønster til ting som jakker og vester.. Eventuelt gjøre endringer på de der det trengs. Hender også jeg syr et ’prøveplagg’ for å sjekke passformen etc.

Parykker er vel det jeg anser som min sterkeste side. Jeg klipper, farger, syr og styler parykker til diverse ting. Jeg synes det er kjempemoro å drive med, og jeg lærer meg nye ting hele tiden. Likevel hender det ofte at jeg blir ganske sint på parykkene og har lyst å gi meg, men jeg gjør det aldri.. Hehe. Først finner jeg en god base-parykk. Fargen er ikke alltid så viktig siden jeg fager over. Joker-parykken min var gul en gang… Deretter er det ganske rett frem. Føner og got2be Glued spray er mine beste venner!

Jeg skal ærlig innrømme at det er ikke alltid jeg har peiling på hva jeg driver med. Samtidig er jeg en perfeksjonist og min egen verste kritiker, så det er sjeldent jeg gir meg før jeg er fornøyd med resultatet.


Hvilket arrangement eller convention eller opplevelse med cosplay har vært særlig spesiell for deg?
Jeg storkoser meg på hvert eneste con jeg er på, stort sett! Samtidig har jeg fått lov å gjøre ganske mye forskjellig innenfor miljøet de siste årene. Jeg har fått være konferansier ved flere anledninger, deltatt i konkurranser, fått møte masse spennende mennesker, fått vist meg frem og hatt det veldig mye gøy rundt omkring.

Å sette sammen og arrangere Aicon tre ganger sammen med et kjempeflott crew var utrolig spennende og veldig lærerikt! Det gav meg en helt ny respekt for alle i crew og hvor god jobb de gjør under et con, og hvor mye man må stå på både før og etterpå. Synes egentlig alle burde prøvd seg som con-crew en eller annen gang for å få en følelse av hvordan det er på innsiden. Medic og Vakt-crew er helter på hvert eneste con!

Jeg er utrolig beæret over de titlene jeg har klart å raske med meg på diverse con oppigjennom. Det kommer alltid som en overraskelse, og jeg blir alltid utrolig forfjamset og rørt. Vil si at 2. plass på Desucon som Joker, og det å vinne kvalifiseringen til EC på Coscon virkelig var store øyeblikk for meg, og jeg kommer til å holde det kjært lenge.

På Banzaicon utover våren er jeg blitt invitert til å holde panel om parykklaging. Det har jo ikke hendt enda, men er fortsatt veldig spesielt for meg å bli invitert! Jeg er utrolig spent, og gleder meg masse. Får bare håpe det er noen som har lyst å komme og høre på!

Du ble også sendt til Eurocosplay som representant for Norge, har du lyst å fortelle litt om den opplevelsen?
Å dra til London MCM Expo for å representere Norge i EuroCosplay var helt utrolig! Tenk det, bare å få lov til å representere landet sitt i en så utrolig stor konkurranse! Jeg var utrolig rørt, og skikkelig stolt over meg selv for at jeg klarte å komme meg dit!

Jeg møtte mange av deltakerne på fredagen, til en velkomstfest som ble holdt etter selve Expoet. Det var så veldig mange flotte mennesker, og det var en koselig kveld. Dagen etterpå var det prøver på morgenen, før stressing for å komme seg hjem og inn i kostyme før individuell bedømming med dommerpanelet. Der ble man pepret med spørsmål, beglodd som en aldri er blitt beglodd før, og så sent til en photoshoot med ti forskjellige fotografer. Var kjempemoro! Imens man ventet fikk man anledning til å prate med de andre deltakerne som ventet på tur, og bli bedre kjent.

Mot kvelden var selve konkurransen, som egentlig var et stort sceneshow hvor hver av deltakerne fikk sine egne 3 minutter på scenen til disposisjon til å gjøre hva som helst. Jeg ble mest opptatt av å beundre de andre kostymene bak scenen, og glemte litt å tenke på min egen performance. Jeg ble helt paff av alle de utrolige kostymene. Jeg innså hvor få grenser man egentlig har når det kommer til kostymelaging, bare man har pågangsmot!

Alt i alt lærte jeg utrolig masse av å få være med i EuroCosplay. Det var en kjempeopplevelse, og i etterkant føler jeg at jeg har masse å fortelle cosplay-Norge om hva vi faktisk kan få til! Jeg skrev også en blog-post hos cosplay.no om denne opplevelsen! Les den HER.

Bilde av Frida Tørring / Forward Motion - CC lisensiert

 Hvilket kostyme er du mest fornøyd med?
Det er egentlig litt vanskelig å svare på! Jeg har et godt forhold til alle kostymene mine, og jeg liker de på hver sin måte. Jeg er veldig stolt av våpenet jeg har laget til Demyx. Dette er det sikkert noen som har sett på cons, en sånn stor blå sak. Demyx var også første cosplayet mitt, så det ligger mye sentimentalverdi i det også. Når det kommer til arbeid, så ligger det absolutt mest arbeid i Joker og Elphaba. Joker var mye detalj-arbeid, og parykken var et evighetsprosjekt i seg selv. Samtidig har jeg aldri lyst å sy en rute igjen noen sinne, etter å ha laget stoffet til den vesten. Elphaba var mer det at det tok så utallige mange timer ved symaskina. Jeg tør ikke tenke på mengder stoff i den kjolen, og jeg er utrolig fornøyd med sluttresultatet. Det blir nesten litt som å skulle velge en favoritt blant barna sine; jeg elsker alle like mye!

Har du noen tips til andre som har lyst å sy egne kostymer?
Det viktigste er vel tålmod, våge å utfordre seg selv, og pågangsmot selv om det går litt galt her og der. Tenk godt over stoffvalget og fargene. Blir man lei får man ta en pause. Og man er ALDRI FERDIG før man omtrent entrer conventionen. Hehe, tror det er en kronisk cosplay-sykdom å aldri bli ferdig i tide.

Ha det gøy! Kos deg med det, og ikke sett grenser for deg selv!

Har du noen du ser opp til / beundrer når det gjelder cosplay, kostymer og props?
Det finnes jo så utrolig mange flinke cosplayere på internett og som jeg har møtt rundt omkring på con. Jeg blir inspirert av å se flotte kreasjoner, pen søm, fargesprakende verk, folk som er in-character. Føler ikke jeg kan understreke mange, og skrive lenge om dem, for det er veldig mange jeg synes er flinke og ikke minst inspirerende. For meg er det viktig. Jeg hiver med et par linker til folk jeg liker å følge på dA, fordi jeg mener arbeidet de har gjort er vakkert og fortjener en titt, men de fleste har kanskje ikke vært borti dem før!

vvmasterdrfan Lager fantastiske props!
lyzius Gjør insane SFX-sminke, og inspirerer meg hele tiden.
redcurse Utrolig koselig og talentfull jente fra Danmark. Kjempeflink med parykker!

I vårt eget lille lokale Norge-miljø ser jeg veldig opp til et par stykker som jeg vil nevne.

Kim Li er å få øye på overalt hvor det fins aktuelle conventions! Vi har sett han som blant annet Mad Hatter, Jack Sparrow, Dark Link, Snake og Vash, men han har mange andre kostymer også. Jeg ser veldig opp til hvor utrolig bra kostymene hans alltid ser ut, og hvordan jeg egentlig aldri ser at det er Kim med en gang. Han er en kameleon uten like, og kler et utrolig spekter av roller.

Grethe, mest kjent som Vesnet, er aktiv i Den Norske Cosplay-Legionen. Hun er en fantastisk cosplayer, og lager flotte og kompliserte kostymer, er flink med sminke og parykker. Hun er litt underground, for vi ser henne ikke ofte på scenen eller i konkurranser, men jeg er sikker på om dersom hun starter å delta kommer hun til å komme veldig langt!

Hannekake, Chiyo og Theriza er også folk jeg har stor respekt for, og beundrer. Utover disse har vi utrolig mange flinke cosplayere her i Norge, og jeg føler meg alltid stolt på deres vegne når jeg ser dem i nye, flotte kreasjoner! Men å nevne alle blir et evighetsprosjekt 😉

Og så til slutt om det er noe du selv vil trekke frem ang cosplay og kostymelaging som jeg har glemt?
Først og fremst i dette miljøet synes jeg at det handler om å ha det gøy, møte mennesker og kose seg! Man må ikke bli alt for konkurranseinnstilt eller glemme moroa i stresset!

HUSK Å DRIKKE OG SPISE, ikke dra hjem fra con alene om kvelden og kle deg alltid etter været!

Takk til Silje som får premier av Outland!

Forfatter: xkake

Photographer, cosplayer and student. Lover of dark chocolate, coffe, books, movies and music. Passion for sweet, cute and shiny objects.

2 thoughts on “Årets cosplayer 2011

  1. Nawwe, så koselig! Gratulerer masse, det var vel fortjent ❤ 😀

    – Chiyo

    Lik

  2. Gratulere så mye!! Silje, du er en awesome cosplayer! 😀

    Lik

Legg gjerne igjen en kommentar

