CosplayNorway

Cosplay til folket!

Månedens cosplayer – Desember – KittyPetro!

Legg igjen en kommentar

Nok en gang et kjent og kjært navn for de fleste i cosplaymiljøet.
Hun lager props, kostymer og musikkvideoer. Vi snakker selvsagt om

Kitty Petro

Navn: Hege / Kitty Petro
Alder: 23
Bosted: Østlandet

Først må jeg si gratulerer 🙂

Jo takker så mye.

Når og hvordan begynte du med cosplay ? Hva var ditt første cosplay?

Mitt første con var Soracon 08, og jeg cosplayet en veldig dårlig Isane uten wig.

Hva gjør at du bestemmer deg for nettopp det cosplayet? Er det charaen, eller kostymet som veier tyngst når du bestemmer deg?

Som oftest er det kostymet, det hender som oftest at jeg ser på drakter først og tenker at det hadde vært kult å cosplaye denne figuren før jeg ser til den faktiske figuren selv.
Som cosplayer har jeg 3 regler jeg holder for meg selv, jeg cosplayer ikke en figur jeg ikke liker, jeg cosplayer ingen figur som jeg ikke har forhold til, og jeg cosplayer ikke folk som kler seg i rosa, av den enkle grunn at jeg hater fargen.

Hvilket cosplay er du mest fornøyd med selv, og hvorfor?

Ohh vanskelig, må si at det er en toss up mellom Dark Link og Rikku.

Dark Link fordi at selv om selve kostyme var relativt greit å få lagd så var figuren genial, og ett par dager senere kjente ingen meg igjen siden jeg hadde vært svart fra topp til tå sist de så meg.

Med Rikku så er det mest på grunn av selve kostymet. Jeg lagde personlig bladesene hennes, mens min mor farget skjørt og bikini top i vaskemaskinen. Skjerfet har min bestemor strikket til meg, noe som gjør denne drakten en familie greie som jeg alltid gleder meg over hver gang jeg bruker den.

Hvor mange forskjellige har du cosplayet? Er det noen du angrer på, eller ikke ville gjort igjen?

Ifølge cosplay.com siden min har jeg cosplayet 16 figurer… men hvis jeg ser på små sosiale gatherings tror jeg at jeg har gjort ett par til, så la oss runde det opp til ca 20. Kommer nok aldri til å cosse Isane igjen, jeg har vokst vekk fra henne desverre, men kommer nok til å bruke shinigami drakten igjen i framtiden. Anger messig må nok være Halibel, hu er dritkul og jeg elsker å være henne, men når jeg faktisk cosplayet henne hadde jeg nok ikke akkuratt kroppsfasongen til å klare en bra versjon av henne.

Hva er det som gjør cosplay så gøy for deg? Hva gjør at du fortsetter? Har du noen gang hatt lyst til å slutte – hvorfor i så fall?

Jeg har igjennom mesteparten av min barndom vært ett mobbeoffer. I den tiden var jeg aldri ute, hadde nesten ingen venner og hadde det ikke så bra med meg selv. Jeg fant mine venner i bøker og på tv, og de er med meg den dag i dag. Jeg har vokst veldig siden jeg fikk venner og kom meg ut av skallet mitt, men hvet fremdeles inni meg at jeg ikke er den modigste i verden… derfor elsker jeg å cosplaye.

Jeg elsker at jeg en dag kan kle meg opp som shinigami og være badass med sverd, at jeg kan ta på meg ett pannebånd og bli ninja… at jeg kan være hvem som helst i verden og være sammen med andre som har det akkuratt likedann som meg selv. Jeg kommer aldri til å slutte å cosplaye, jeg kommer bare til å gjøre flere voksne figurer jo eldre jeg blir.

Du har et rykte som god til å lage kostymer – hvor mange kostymer har du laget? Hvilket var det vanskeligste, og hvilket gjorde deg mest stolt?

Egentlig er det min mor som syr kostymene mine, symaskiner hater meg. Men jeg lager alt av props selv, med untak av Halibel sitt sverd som en venn av meg lagde.Kostyme messig så kan jeg aldri takke min mor nok for Soi Fon drakten min, jeg synes den er kjempegod å gå med samtidig som drakten passer meg. Prop messig som jeg har lagd selv… vell jeg skal inrømme at jeg er strålende fornøyd med min hjemmelagde Suzumebachi, samt Rikku’s thief blades.

På vansklighetsgraden… vel om ikke kostymet selv så husker jeg at jeg og mamma satt oppe til 3 om natten dagen før Soracon da jeg skulle være Rikku og lagde flettene på parykken min.

Props messig så var vell det vanskeligste jeg lagde sverdet til Young Shadow Link, fordi jeg brukte så lang tid til å finne ut hvordan jeg skulle få til slire og sverdbladet.

Er det noen kostymer du har gitt opp – fordi de var for vanskelige?

Ikke så mye gitt opp som at jeg ikke starta. Jeg skulle være med på en Kuroshitsuji gruppe på forrige Desu og snakket med mamma om hvordan den kunne bli klart billigst. Mamma så på drakta jeg viste henne og sa at den gadd ikke hun å sy, så jeg skulle få drakta bestilt fra en side til bursdagen min.

Har du noen kostymer du drømmer om å få lage?

Åh mange. Må si at hvis det er ett cosplay jeg vil gjøre før jeg dør så er det Valor form Sora fra Kingdom Hearts 2, med egenlagde Circle of life og Hidden dragon keyblades. Annet enn det kan jeg også slenge ut Azula fra Avatar last airbender, i den svarte armor drakta hu får i sesong 3 og spirit versjonen av Bahamut fra Final Fantasy X.

Er det noen du ser opp til i cosplaymiljøet? Hvem?

Ganske mange dette her. I det norske miljøet kan man vell først nevne folk somSilje som vant 1. plass på coscon og ble sent til Euro cosplay,Vesenet som gjør en haug utrolige kostymer med mange detaljer, Grete B med hennes utrolige drakter.  Og mange flere. I det internasjonale miljøet kan man jo nevne; Parle, Koi cosplay, Fighting Dreamers pro.

Hvilke cons går du på? Er det noe du savner ved norske cons i forhold til utenlandske cons?

Går på alt av cons I Oslo, men har ikke nok penger til å dra utenfor Oslo. Banzaicon nå i april blir mitt første, og jeg gleder meg veldig. Noe jeg synes vi burde jobbe med er konkuransene, i utlandet har man flere stadier, og man kan selge figurene mer, her er det mer sånn, runde 1, vis dere fram, runde 2 dere har 1 minutt til å gjøre noe typisk for figuren deres, runde 3 finale. Jeg mener, gi oss litt å jobbe med, gi oss muligheten til å sette på en sang i bakrunnen, la oss reacte noen kjente deler fra figuren, la oss gjøre mer.

Noe annet som jeg elsker, men som jeg skjønner at kan bli vansklig å få til er Cosplay sjakk, ett opplegg hvor sjakkbrikkene er figurer fra kjente animeer og videospill, hvor man sloss om plassen sin og seier. Anime Boston har den beste sjakken, hvor folka møtes nesten ett år i forveien for å lage showet og trene på moves og koregrafien, veldig elsk.

Ditt beste cosplayminne?

Det var dagen før desucon 2010, og vi var en gjeng som fant ut at vi ville varme opp med å cosplaye på østbanehallen og møte folk som kom langveisfra. Jeg fant ut at jeg ville varme opp med mitt Gomamon cosplay, som var relativt greit å ta på seg, med poter, hale og fluffy sko.

For at drakta skulle bli helt perfekt skulle jeg også farge håret med hårspray og sminke meg med ansiktsmaling. For å spare tid, og 10 kroner på å gå inn på do på østbanehallen gjorde jeg dette hjemme i hybelen min på Carl Berners plass. Så var jeg ferdig… gikk ut av døra og ned trappa. Som sagt, jeg gikk med fjeset malt som en liten sel, håret som en liten mowhawk, og jeg hadde hale og poter. Gikk ned veien, forbi veiarbeidere, over ett lyskryss med biler som sto på rødt lys, og til slutt på en buss, som var stappa full av familier med muslimsk bakrunn. Tror aldri jeg har sett så mange måpene fjes noensinne, det var kjempegøy. Etter denne erfaringen kommer en veldig nærme 2. plass, fra den gangen jeg dro på tusenfryd med 3 furries.

Til de som ikke har turt å cosplaye ennå men har lyst- har du noen tips?

Slapp av, vi er for det meste en hyggelig gjeng, kan du ikke sy, spør en venn eller ett familiemedlem. Start med noe enkelt før du hiver deg uti noe svært med masse detaljer. For å sitere en videospill figur ‘every mistake is a lesson’ ikke gi opp hvis ting ikke går som du forventer med en gang.

Hva er ditt neste cosplay -om vi kan spørre? Og hvilket event skal du på neste gang?

Mitt neste blir en random Moogle, nå på Hype på lørdag 10 desember. Etter det kommer jeg på Banzaicon, og har da 3 kostymer planlagt. Rainbow Dash fra My Little Pony friendship is magic.  Rachel Alucard fra Blazblue.Og Max fra Beyblade.

Da sier vi takk til KittyPetro, og hvis du vil se flere av hennes cosplay,kan du finne dem her;  kittypetro.deviantart.com  og kittypetro på cosplay.com.

Helt til sist minner vi om Hva gjør du for cosplay-konkurransen 🙂

-Intervjuet av Boss/Marielle

Alle premier er sponset av Outland!

Kjenner du noen som har utmerket seg i det norske cosplaymiljøet, som fortjener litt ekstra oppmerksomhet? Eller kanskje du har noe spennende å dele med oss? Driver du med cosplay, rekvisitta eller syr du egne kostymer? Ikke nøl med å send oss en mail på cosplaynorway@yahoo.com

Legg gjerne igjen en kommentar

